Vajon honnan ered a Virtuális asszisztencia mint szakma?

A virtuális asszisztens egy gyűjtő fogalom, amit azokra a magasan képzett szakemberekre használunk, akik virtuálisan, a távolból segítenek egy-egy vállalkozásnak (vagy akár egyszerre többnek is), támogatják annak működését.

E szakma létrejötte nem pontosan ismert, az viszont biztos, hogy már a 19.század elején működtek titkárok. Ekkor viszont még csak férfiak tölthették be ezt a pozíciót, ugyanis a nőket csak az írógép feltalálása után kezdték el alkalmazni ezen a területen. 1942-ben az USA-ban megalapították az Országos Titkársági Szövetséget, aztán 55 évvel később megjelent az első virtuális asszisztens.

Mint kifejezést már az 1980-as évek közepén elkezdték használni a virtuálisan kapott adminisztratív támogatásra hivatkozva, először az Amerikai Egyesült Államokban. 1996-ban Thomas Leonard a Coach U alapítója elutazott hétvégén, de azt akarta, hogy távollétében is valaki kezelje a vállalkozása ügyeit. Erre Stacey Brice-t kérte fel, aki azonnal felismerte a feladatban rejlő lehetőséget és megalapította az AssisU-t, a világ első virtuális asszisztenciával foglalkozó vállalkozását. Idővel megjelent Nyugat-Európában és fokozatosan terjedt el az egész világon.

Ma már ugyan Magyarországon is szép számmal vannak azok, akik online segítenek a vállakozásoknak, a cégvezetők és vállalkozók jó része mégsem ismeri, nem veszi igénybe a virtuális asszisztensek szolgáltatásait, sőt Romániában, főleg Székelyföldön még kevésbé, vagy egyáltalán nem is ismert. De vajon mi lehet ennek az oka?

Van egy régi beidegződés még, hogy a titkárnőnek elsősorban a telefonok intézése, kávéfőzés, illetve a papír- és iratrendezés a feladata, így nyilvánvaló, hogy ott kell lennie személyesen. Pedig így a 21. századra a titkárnők kora leáldozott, és már asszisztenseknek hívjuk őket, akiknek a feladatköre igencsak kibővült. Az online világnak köszönhetően a feladatok többsége pedig egyáltalán nincs helyhez kötve, emiatt egy virtuális asszisztens is el tudja látni.

Ugyanakkor a vezetők szeretik ellenőrizni az alkalmazottakat – és ez a másik ok – ami egy virtuális asszisztens esetében nem kivitelezhető. Bár nincs is erre szükség, hisz profi szakemberként és vállalkozóként üzleti partner is, tehát neki is érdeke, hogy a rábízott munkát gyorsan, pontosan és megfelelő minőségben végezze el, amiért garanciát is vállal.

Bár harmadik okként felhozható lenne, hogy túlságosan személytelen, de azt gondolom, erre is van megoldás, hisz ott a Skype, Zoom, Google Meet, Jitsi Meet… csak hogy néhányat említsek a sok közül. Ezen platformok és a telefonos/email-es kapcsolattartás segítségével ez a probléma is könnyen, gyorsan orvosolható.

Jelenleg azt látom, hogy hazánkban egyre több virtuális asszisztens online képzés indul azoknak, akik szeretnék tudásukat bővíteni, önállóvá válni, a saját lábukra állni az alkalmazotti lét helyett. Bízzunk benne, hogy egyre több vállalkozás felismeri e szakma előnyeit és igazán teret tud hódítani.

Hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

3 × kettő =